تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢٩ | ۱۱:٥٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ریحانه مانیزانی

 

 سال، نو می‌شود. زمین نفسی دوباره می‌کشد. برگ‌ها به رنگ درمی‌آیند و گل‌ها لبخند می‌زنند و پرنده‌های خسته برمی‌گردند و در این رویش سبز دوباره، من، تو، ما... کجا ایستاده‌ایم؟ سهم ما چیست؟ نقش ما چیست؟ پیوند ما در دوباره شدن با کیست؟

سال نو، سال فراموشی است، سال زندگی دوباره، تولد دوباره و دوستان تازه، یاران تازه و سیمای بازه. امروز، روز شستن تیرگی و دل خستگی‌هاست، روز سبز دل دادن و دل کندگی‌هاست. امروزِ من، دیروزِ من نیست؛ فردایِ من امروزِ من نیست؛ هر چیز درون خود تغییراتی می‌دهد، درخت شکوفه می‌دهد، غنچه گل می‌دهد، ابر باران می‌دهد و دل به یاران می‌رود.

سهم من از یک ذره جا، از میان این همه جور و جفا، این باشد که باشم هر کجا، دوستدار و دلبر و با دست و پا، دوست بدارم هم وطن، هم هموطن، تو و من، این و آن، باشد به ما، هر چه خواهیم پیرو دوستی بدان، کین گوهر سرخ باشد پرتوان، گفت آن رادمرد دلیر، این سه را هم پیشی راهت بگیر: گر خوب پنداری و نیک اندیش، خوب گویی و خوش، خوب باشی و نیک، زین سبب از تو برد نیکبختی هر زخم و نیش.

تولد زمین، تولد بهار و تولد انسان بر شما خجسته باد.امیدوارم که توتعطیلات نوروز قشنگترین خاطراتتون نقش ببنده وبه همه دوستان گلم خوش بگذرهقلب




تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢٩ | ۳:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)
دل گمراه من چه خواهد کرد ؟
یا بهاری که می رسد از راه ؟
نمی دانم چه می خواهم خدایا ..
به دنبال چه می گردم ؟
نگاهم غوطه ور در تیره گی ها
... به بیمار دل خود می دهم گوش ..
گریزانم ازین مردم که با من
به ظاهر همدم و یکرنگ هستند
مردمی که گم شدند در ازدحام رنگ های نوروزی
از هر چیزی غبار می زدایند به جز افکارشان
وجودشان سراپا از دروغ و
دلهاشان سخت و تیره
تظاهر بر سر همه ی سفره هاشان پیداست ..
آنچه آتش به دلم میزند اینک
هردم ،
سرنوشت بشر است
هر زمان موج میزنم در خویش
می روم از خویش برون ،
می روم
می روم به جایی دور
جایی که خبر از نگاه و سفره و ساعت و سال نو نباشد
من عید را دوست ندارم اما دوست من عیدت مبارک !

(سراینده : عاطفه فرهنگی)



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢٤ | ۱:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

تقدیم به تمام شهرسازها و معمارهای متعهد

حیاط خانه ما کو؟

کجا شد باغی از جادو...........چه شد هشتی تو در تو

کجا رفته است آن کوچه.........که ما را گرد می آورد

چه شد آن چند ضلعیها،مربعها،مثلثها

چه شد از بین رفت آن باغ

جه شد آن شیشه های زاغ،که از آن نور می آویخت

کلاغ امروز باید خانه اش را در کدامین باغ برپاید ؟ چه میشاید ؟ چه میباید؟

چه شد آن ماهی قرمز که بر کاشی ، که در آبی،کنار مرغ و مرغابی شناور بود؟

حیاط خانه محشر بود و حال کوچه دیگر بود

چه شد آن کوچه کوچک؟ چرا شد خانه آلونک؟

 

 

حیاط خانه ما کو؟

به دنبال چه در این شهر میگردم

کجا دیگر بیابم رنگ گل را ،بوی گل را، حال دل را

کجا شد باغی از جادو؟!

نگویا... این قفسهای  بدون میله ی از جنس شیشه ،تا همیشه،

جای آن سرخ است و آن آبی ،همان حوض و همان ماهی سرخابی

نگویا ...کمکمک گنجشها در خاطرات شهر میمیرند

نگویا... که کبوترها سراغ آسمان دیگر نمیگیرند

نگویا... قاب عکس از انار امروز جای انعکاس آن درخت سبز و قرمز را

درون حوض آب بگرفته است

نگویا رنگ وبوی زندگی رفته است

 

 

چه شد هشتی تو در تو؟!

اگر سخت است درس هندسه امروز ....

که دیگر نیست زردی مثلث ها و سرخی مربع ها و آبی دوایر هم،نه در باطن نه در ظاهر

چرا که خانه و کوچه..... چرا که کوچه و شهرم......معلم نیست

بگو از شهر و از کوچه....بگو از کوچه و خانه..... از این بهتر معلم کیست!!!!

حیاط خانه ما کو؟

حیاط خانمان شهر است ........ حوض شهرمان رود است

برای دست شستن از قشنگیهایمان زود است

 

 

اگر امروز فهمیدم

چه میشاید ،چه میباید؟

برای کودک فردا که می آید

که میباید بیابد خاطرات کودکی را..........در کجا؟   در شهر، که امروزی که دیگر نیست

نه بوی گل ،نه رنگ گل، نه آن خانه، نه پروانه ،نه باغی که کلاغ پیر را لانه

حیاط خانمان شهر است         حوض شهرمان رود است

برای زندگی بی هیچ زیبایی زود است

حیاط خانمان را دوست میدارم

حیاط شهرمان را دوست میدارم

اگر کودک اگر پیرم ،اگر از خانه یا شهر دلگیرم

برای نسل بعد از ما که می آید چه میشاید ،چه میباید؟



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢٢ | ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ | نویسنده : ریحانه مانیزانی

فضا هویت انسانها را تحت تأثیر قرار میدهد؛ میتواند به آنها احساس مطلوب بدهد یا افراد را دچار سردرگمی کند و یا موجب بروز تبعیض و انحراف شود. یکی از موضوعات مهم و تعیین کننده در نحوه بهره برداری و احساس افراد نسبت به فضا، نحوه پاسخگویی فضا به نیازهای اقلیمی و تامین شرایط آسایش محیطی برای گروههای مختلف است. فضاهای شهری باید با تامین امکانات مناسب و پاسخگویی به نیاز همگان، امکان حضور اقشار مختلف جنسی، سنی، و ... را در این عرصه ها فراهم کنند و به این ترتیب بستری برای تعامل اجتماعی و ارضای این نیاز شهروندان محسوب گردند. امنیت در لغت به معنای نداشتن دلهره و دغدغه است. در واقع امنیت یعنی رفع خطر و رفع خطر یعنی استفاده بهینه از فرصت.سازمان فیزیکی شهر تاثیری عمیق بر الگوهای فرهنگی- اجتماعی زندگی شهری دارد....به ادامه مطلب توجه نمایید...



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱٩ | ۱٢:٤٠ ‎ب.ظ | نویسنده : ریحانه مانیزانی

17/12/90زمان برگزاری مسابقات سازه های ماکارونی در دانشگاه لرستان.

 

حدود40تیم از دانشگاه های متفاوت ازجمله دانشگاه آزاد خرم آباد_دانشگاه علوم تحقیقات تهران _دانشگاه آیت الله بروجردی بروجرد و دانشگاه لرستان(دانشگاه خودمون) در این مسابقات شرکت کرده بودند.بیشتر شرکت کنندگان دانشجویان رشته عمران بودند که میتوان گفت همگی برای کسب مقام وبا آمادگی و ادعای بسیار بالایی در این مسابقه حضور یافتند.در میان این جمع کثیر شرکت کنندگان مدعی تنها 2تیم از تیمهای حاضر متشکل از دانشجویان رشته شهرسازی بود.متاسفانه باوجود ساخت سازه بسیار عالی تیم  (آسو)  ریسمان  سازه هنگام بارگذاری دچارپارگی شد وبا وجود سالم بود پل بدون بارگذاری مجدد بنا به نظرات داوران از دور خارج شد.اما با این وجود از محبوبیت این تیم درمیان دانشجویان شهرسازی ذره ای کاسته نشد.با بارگذاری سازه تیم (رها) ب وزن 997گرم و وزن تحمل شده126کیلو گرم تلخی بارگذاری نشدن سازه تیم آسو به شیرینی مبدل شد.کسب مقام دوم تیم رها در این مسابقات و رقابت عالی سازه آنها یا دانشجویان عمران که تقریبا خود را برنده واین مسابقات را متعلق به رشته خود میدانستند افتخار بسیار بزرگی بود که دانشجویان توانمند شهرسازی به آن دست یافتند.نکته قابل توجه این است که بر خلاف گروه های دیگر که 6نفره بودند تیم رها تنها توسط 3 نفر تشکیل شد که این هم حاکی از توانمندی بالای دانشجویان رشته شهرسازی است.این را هم نباید از یاد برد که بچه های ما هنگام ساخت سازه با مشکلات زیادی از جمله کمبود امکانات و ندادن تجهیزات لازم وکافی به گروه شهرسازی مواجه بودند اما با این وجود به خوبی توانستند قابلیتهای خود را به نمایش گذارند.

آخر این گزارش میخوام اینو بگم که:

سر راه گروه تازه از راه رسیده ی ما توی این دانشگاه موانع زیادی بوده و هست . دانشگاه هم استقبال درستی از ما نداشت .درسته دانشگاه به ما کلاس نمیده یا اینکه امکانات دانشگاه برای ما کمه درسته ولی یادمون باشه که میتونیم با همین ها هم بهترین باشیم که این موضوع برامون الآن دیگه ثابت شد.از هم کلاسی های خوبم تقاضا دارم که در مسابقات مشابه فعال تر از این عمل کنن تا بتونیم اسم بچه های شهرسازی و توانایی ها واستعداد های خودمونو به دانشگاه و بچه های دیگه نشون بدیم.

بچه های گرو( آسو) و (رها) خسته نباشین.کارتون عالی بود.آفرین به اعتماد به نفس و جسارت شما قلب

به امید موفقیت های دیگر..............



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱٧ | ۳:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

این عکس منار رمی جمرات که ما مسلمونا بهش با عنوان نماد شیطان سنگ میزدیم.

الان مشخص میشه که اسم دیگه ی این منار  "ابلیسک" (obelisk) هست که اگه خواستین واستون راجبش توضیح میدم.

البته شخصی به اسم سر نورمن فاستر یک فراماسون و یکی از معمار های مطرح دنیا  که ببشتر از 200 تا ابلیسک توی دنیا ساخته ، با بودن این بنا به بهونه ی ازدحام بیش از حد مردم ، مخالفت کرد و بعد از خراب کردن این بنا بجاش یه دیوار کشید! البته الان برج ساعتی به اسم "ابراج البیت" به جای این داره ساخته میشه که خیلی خیلی مشکوکه !!

نکته ی اول : این برج 72 طبقس که همون طور که قبلا توضیح دادم 72 عدد قدرته اونهاست.

نکته دوم : و حالا به عکس بالا دقت کنید!!!! چیزی که به ظاهر هلالیه که نماد مسلمون هاست ، دقیقا به شکل هلال هستش که در فرقه های شیطان پرستی نماد شاخ شیطان است که جالبتر اینه که بالا تر از کلمه ی الله هم قرار داره.

نکته ی سوم: شباهت این برج با برجی که توی فیلم ارباب حلقه ها دیدیم!

 


نکته ی 4م : به این عکس توجه کنید . اگر همه ی پرتو های نور رو بشماریم متوجه میشیم که 7 پرتو وجود داره. عدد 7 اگر نورانی باشه یا مرتبط با نور باشه جزء اعداد مقدس فراماسون ها به حساب میاد.

 

نکته ی 5م : تاریخ افتتاح این برج ! خیلی وقته که موقع افتتاح یا رونمایی یک طرح یا هر چیز دیگه ای ساعت و ثانیه آن هم برای جذابیت بیشتر مشخص میکنند تاریخ افتتاح این برج 21 ماه دسامبر سال 2012  ساعت 11 و 11 دقیقه !!!!

نکته ی 6م : این بنا بسیار بزرگه به گونه ای که با ساخته شدن اون سایه ی شیطان روی خانه ی توحید میفته.

این بنا، مسجدالحرام،‌ کعبه و طواف را تحت الشّعاع خود قرار می‌دهد. برج اصلی با ارتفاع 595 متر در کنار شش برج بزرگ مسکونی، که جملگی متعلّق به «مجموعة بن لادن» هستند. حتّی اجازه نمی‌دهد شما تصویری از مسجدالحرام، گلدسته‌ها و پهنای آسمان داشته باشید.

 







تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱٦ | ۱٢:٠۸ ‎ق.ظ | نویسنده : ریحانه مانیزانی
 
 اینم اون پرسناژهایی که استادصیفی دادننیشخندنیشخند
 
•برای اسکیس و کروکی های طراحی شهری از آنجایی که مسئله فعالیت و رفتارهای شهری بسیار اهمیت دارد بهترین راه برای نمایش آن، ترسیم فیگورهای مختلف است.
•پرسناژ های یک کروکی یا اسکیس باید وحدت شکلی داشته باشند تا به کار هویت شخصی دهند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱٥ | ٦:٠۱ ‎ب.ظ | نویسنده : *



توسعه پایدار به مفهوم حرکت بر محور انسان-محیط است و توسعه امکانات اقتصادی با توجه به ملاحظات محیطی و عدالت اجتماعی را مورد توجه قرار می دهد. توسعه پایدار پس از مشکلات ایجاد شده از توسعه صرفا اقتصادی پس از جنگ جهانی مطرح گردید. جایی که توسعه بی رویه باعث اختلافات طبقاتی و مشکلات زیست محیطی عدیده ای شده و مسیر توسعه به ابعاد محیطی و اجتماعی کمتر از اقتصادی بها داده بود.

با توسعه روزانه شهری شدن زندگی بشر مفاهیم مربوط به توسعه پایدار به این حیطه وارد گردید و توسعه پایدار شهر محصول نگاه های جدید به عدالت اجتماعی,فضایی و محیطی نسبت به شهر است. شهرها در سال 2020 جمعیتی معادل 75 درصد کل جهان را در عینی در خود جای خواهند داد که تقریبا 2 درصد از فضای شهری را در اختیار دارند. بنابر این این تراکم عجیب و بی سابقه جمعیت و نیاز عمومی به جذب منابع اساسی منجر به بهره برداری های غیر طبیعی از منابع محلی و استثمار منابع همسایگی خواهد شد. آثار این توسعه با پس ماند های غیر قابل پیش بینی به جای مانده از شهرها ادامه داشته و آلودگی ها و بیماری ها و گونه های زندگی حاشیه ای جدید محصول این توسعه خواهد بود.

اما توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار شده است و در این نوع توسعه ملاحظات سه گانه, محیطی, اقتصادی و اجتماعی در کنار هم لحاظ خواهد شد.بنابر این شهر پایدار برآمده از فرایند توسعه ای است که هنیت و امکان ارتقای همیشگی سلامت اجتماعی - اقتصادی بوم شناسانه شهر و منطقه را  فراهم کرده و این ذهنیت و امکان را به عینیت و اقدام مبدل ساخته است.

بنابر این راه کارهای زیر به عنوان راه کارهای توسعه پایدار شهری مطرح است :

1-  حداقل سازی پیامد های زیست محیطی

2- حداقل سازی مصرف منابع تجدید ناپذیر

3- بهره برداری از منابع تجدید پذیر

در این مسیر به ناچار سیاست هایی مثل کاهش اتکا به خودروی شخصی, افزایش فشردگی کالبدی در توسعه شهری, حفاظت و احیای نظام های طبیعی در شهر و منطقه پیرامونی, کاهش مصرف منابع و تولید آلودگی در شهر و منطقه, بهبود زیست پذیری اجتماعات بشری, پایندگی و تقویت اقتصاد شهری و اصلاح نظام اداری و حکمرانی شهری, بایستی اعمال شود تا شهر به سمت پایداری هدایت شود.

 

پیش فرض های توسعه پایدار شهری:

در راستای تحقق توسعه پایدار شهری می بایست شرایطی فراهم شود تا امکان بستر سازی توسعه پایدار انسانی و بهبود رفاه اجتماعی شهروندی، فراهم گردد که در این بستر می توان به برقراری عدالت اجتماعی و طراحی اقلیمی هماهنگ با محیط زیست انسانی ، تقویت ساختارهای همبستگی اجتماعی همچون تعهد و مسئولیت پذیری، تقویت بنیانهای اجتماعی و خانوادگی و احیای محیط زیست همگانی  وایجاد انتظام ساختاری در فضای شهری برای ادراک زیباشناختی و خوانایی شهری  و بهبود بهره گیری از فضاهای شهری و افزایش رضایت شهروندی  و یکپارچگی بخشی به ساختار بصری محیط و منظر شهری  اشاره کرد. کمیسیون جهانی محیط زیست نیز الزامات توسعه پایدار را چنین بیان می کند:

مشارکت شهروندان در تصمیم گیری در بستر یک نظام سیاسی

چاره اندیشی برای تنشهای حاصل از ناموزونی توسعه در بستر یک نظام اقتصادی

التزام به ترمیم و حفاظت محیط زیست در بستر یک نظام تولیدی

فراهم سازی الگوهای پایداری از تجارت مالی در بستر یک نظام دانش فنی

ایجاد الگوهایی از تجارت و دارایی در بستر یک نظام بین المللی

وجود انعطاف پذیری و خود اصلاحی در بستر یک نظام مدیریتی

بر این اساس توسعه پایدار شهری در تکوین مفاهیم زیر جنبه کارامدی به خود می گیرد:

الف- بسترسازی عدالت اجتماعی و شهروندی

ب- بستر سازی مشارکت شهروندی و همبستگی اجتماعی

پ- بسترسازی تقویت بنیان نهادهای اجتماعی و بنیان خانوادگی

ث- رویکرد استرتژیک بر پدیداری توسعه پایدار شهری

ج- گسترش آداب و فرهنگ شهرنشینی

چ- مساعدت و سازماندهی ارگانهای دولتی و خصوصی

ح- کارامد سازی سیاستها و برنامه های سیاست گذاری در حوزه کلان شهری

خ- گسترش حقوق شهروندی و بهینه سازی مناسبات مدنی

طراحی پایدار در ساختار شهری بر مینای سه اصل اساسی شکل می گیرد:

اصل اول را می توان صرفه جویی در مصرف منابع دانست که در صدد است تا با مصرف بهینه منابع، میزان کاربرد ذخایر تجدید ناپذیر را در سخت و کارکرد بناهای شهری پایین آورد.

اصل دوم بر طراحی بر اساس چرخه حیات مبتنی است که نتایج و تبعات زیست محیطی کل چرخه حیات منابع ساخت و ساز شهری را از مرحله تدارک تا بازگشت به طبیعت در بر می گیرد.

اصل سوم را طراحی انسانی می دانند که ریشه در نیاز به حفظ عناصر زنجیره ای نظامهای زیستی دارد و تداوم حیات و بقای انسان را در پی دارد. بر این اساس طرحی شهری و معماری پایدار می بایستی کیفیت محیط های کار و زیستی را بهبود بخشد که موجب افزایش بهره وری و کاهش فشارهای روانی انسانی و بهبود شرایط زیستی می گردد که همان مفهوم رفاه اجتماعی و شهروندی را به ذهن متبادر می کند.



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱۳ | ٩:٢۸ ‎ب.ظ | نویسنده : *

لوییس مامفورد

از متفکرین قرن بیستم است که به تشویق " پاتریک گدس " به مطالعات شهری روی آورد. محور اصلی نظریات مامفورد را انسان تشکیل می دهد. وی معتقد است فضای شهری باید هم از نظر طراحی و هم عملکرد نمود اهداف انسان ارگانیک باشد. شخصیتی متعادل که در رابطه با طبیعت و همه بخش ها و اجزای محیط زیست است. جامعه منشا اصلی فرم معماری است و تنها بر اساس عملکردی زنده است که فرم زنده نیز خلق می شود. وی غار را اولین مفهوم فضای معماری برای انسان اولیه می داند. وی مساله عصر حاضر را در ایجاد محیط زیست جدیدی می داند که مردم را قادر سازد تا در شهرها زندگی کنند. وی از شهرهای یونان و دوران باستان این گونه ستایش می کند ، فرد در همه زمینه های اجتماعی مشارکت داشته و در نتیجه ضمیر و روان افراد ابعاد وسیعی پیدا می کرده است. عادت به مشورت و ارتباط چهره به چهره در فضای شهری روح همکاری جمعی را تقویت می گرداند. " مامفورد " به دقت هسته های تمدن یونان یعنی المپیا ، دلفای و کاس را می شکافد و عملکرد آن را در جهت سلامت و روان انسان ها نشان می دهد و حس فضا ، نظم ، هماهنگی و زیبایی فضای شهری آن را می ستاید و به وحدتی که در فضا ، عملکرد و عناصر شهر وجود داشته تاکید می کند. او برای برقراری روابط اجتماعی محدودیت در اندازه و تراکم جمعیت را ضروری می داند و توزیع مناسب هسته های شهر را که پراکندگی عملکردها و در نتیجه چند هسته ای بودن شهر را به دنبال دارد ، بر وحدت از طریق تمرکز که به تک قطبی شدن می انجامد ترجیح می دهد. وی اعتقاد دارد پراکندگی عملکردها ، تعاملات اجتماعی و روابط چهره به چهره را به نحو بهتری امکان پذیر می سازد. " مامفورد " به تاریخ شهرها اشاره می کند و در هر دوره ای به نقد نقش شهر در پیشرفت انسان و روابطش می پردازد. راپاپورت وی اساس شکل گیری محیط های زیستی را در فرهنگ مردم جستجو می کند و تفاوت محیط کالبدی را ناشی از تفاوت فرهنگ ها می داند. تعریف یک فضا در فرهگ های مختلف بستگی به وجود و یا عدم وجود عناصر خاص دارد. عناصری که به فضا سازمان می دهند سه دسته اند : 1- عناصری که شکل آن ها ثابت است و یا به تدریج تغییر می کند ، مانند : راه ، دیوار و یا ساختمان. 2- عناصر غیر ثابت مانند : علائم ، گیاهان و مبلمان شهری. 3- عناصر متحرک که شامل مردم ، فعالیت ها و روابط آن هاست.

راپاپورت

" راپاپورت " فضای شهری را به عنوان محیط اجتماعی که در بردارنده مجموعه ای از ارتباطات است مطرح می سازد و شناخت فضای شهری را از طریق شناخت فرم بصری و اهمیت اجتماعی آن امکان پذیر می داند. ارتباطی که استفاده کنندگان در فضا برقرار می کنند ، اهمیت عناصر و فضاها را تحت تاثیر قرار می دهد. او دو نقطه نظر در مورد فضای شهری بیان می کند ، که منجر به ایجاد دو فرم شهری متفاوت می شود. یک نقطه نظر ساختمان ها را برای زندگی اصل می داند و باقی فضاها را فضاهایی ارتباط دهنده و تلف شده محسوب می کند ، نقطه نظر دوم به ساختمان ها بعد خصوصی می دهد و فضای شهری را برای زندگی اجتماعی مهم می شمارد. او علاوه بر این فضای شهری را به قلمروهایی تقسیم می کند که هدف آن ها ایجاد مرزهایی میان اعمال خصوصی و عمومی افراد است و بر اساس آن سطوح مطلوب روابط متقابل تضمین می شود. " راپاپورت " به این نکته تاکید دارد که ایجاد فضاهای شهری نامناسب اثرات مخربی بر فرهنگ ها دارد و در عین حال برای فضاها و عناصر عمومی و با ارزش شهر اهمیت قائل است و منزلت یک شهر را به وجود مجموعه ای عمومی از آن وابسته می داند که حتی شهر بر اساس آن استفاده می شود و با از بین رفتن آن ها منزلت و ارزش شهر نیز از دست می رود. بهترین راه تجربی ساختن فرهنگ ، شناخت نظام فعالیت ها و شیوه زندگی مردم است.

کامیلوسیته

" کامیلوسیته " از شهرسازان قرن معاصر است که به شهرسازی هنری می اندیشد. وی به ارزش هنر و زیبایی در شهرسازی دوران گذشته اشاره می کند و معتقد است که جذابیت شهرهای مدرن که به طور مکانیکی شکل گرفته از دست رفته است. زندگی مردم از فضاهای شهری محو شده ، بنابراین باید محیطی ایجاد کرد که از نظر جسمی و روانی برای نیازهای شهروندان کارایی داشته باشد. به این ترتیب " سیته " هنر شکل سازی را به هنر فضا تبدیل می کند و معتقد است شهر باید حداقل چند میدان و خیابان اصلی داشته باشد ، که برای ساکنین آن لذت بخش و افتخار آفرین باشد ، روح شهریت را زنده کند و احساسات پاک و بزرگ را در جوانان پروش دهد. وی ایجاد فضاهایی را که با ترکیب ساختمان های عمودی و یادمان ها ، یک کل هماهنگ و پیوسته را به وجود می آورد برای خوشایند شهروندان وجذب عاشقان فرهنگ و هنر از نقاط مختلف ضروری می داند. محصور بودن فضا ، حس استمرار فضایی از طریق پیوستگی میان ساختمان هاست ، به طوری که فرد از یک نقطه معین در فضای شهری کمترین و یا هیچ شکافی را در دیواره فضای پیرامون خود نبیند. این گسستگی یا شکاف می تواند خیابان باشد ، که در این مورد " سیته " استفاده از طاق نما ، ستون بندی ، ایجاد دروازه در مدخل میدان و استقرار ورودی ها در یک زاویه غیر مستقیم در دید بیننده را پیشنهاد می کند.

راب کریر

" راب کریر " از شهرسازان قرن معاصر است ، وی فضای شهری را جزیی از ساخت شهر می داند که محصور بوده که توانایی و خصوصیات هندسی ، کیفیت زیبایی شناسی و الگوی خاص عملکرد آن موجب شده که فضای خارجی در شهر به عنوان فضای شهری خوانده شود و دو عنصر اصلی فضای شهری خیابان و میدان هستند. میدان اولین نحوه استفاده از فضای شهری بوده است ، که از اجتماع بناها در اطراف فضایی باز ایجاد شده و خیابان حاصل گسترش مجموعه بناهایی است که در اطراف فضای قابل دسترسی به میدان قرار گرفته اند. به نظر وی مفهوم سنتی فضاهای شهری در شهرسازی مدرن از میان رفته است و فقدان این فضاها علت اصلی چهره نازیبای شهر مدرن است. فضاهای شهری گذشته اهمیت و عملکرد اصلی خود را از دست داده اند. بازارها ، پیاده روهای تفریحی ، میدان هایی که در آن ها مراسم دسته جمعی انجام می شد ، میدان های مذهبی ( محوطه های جلوی کلیساها ) از محتوی سمبلیک خود تهی شده اند. " کریر " سقوط مفهوم سنتی فضاهای شهری را در ساختمان های عظیم " لوکوربوزیه " نشان می دهد که سیستم به هم پیوسته مساحت شهر را به قطعات جدا افتاده ای از هم تبدیل کرده است ، و آن چه به جا گذاشته محوطه های وسیعی است که نمی توان آن را فضاهای محصور و از نظر هندسی تعریف شده در قالب خیابان و یا میدان خواند. " کریر " اصول زیبایی " سیته " را که از شناخت تاریخ شهرسازی اقتباس گردیده برای فضاهای عمومی معتبر دانسته و معتقد است. هر بنایی در شهر باید از کل طرح شهر تبعیت کند و مقیاس ، نوع و نحوه معماری ساختمان ها با بافت موجود هماهنگ باشد. حتی ساختمان های خصوصی هم در فضای عمومی مشکل دارند. پیوند ناحیه ها و عناصر مختلف در فضای شهری و یا به عبارتی ایجاد یک سیستم فضای شهری به هم پیوسته اما متنوع ، فقط مقیاس انسانی در ارتفاع ساختمان ها و زنجیره فضایی ایجاد شکلی معنی دار و تعریف شده برای فضاها با عملکردهای اجتماعی و فرهنگی که امکان ملاقات ها و ارتباطات اجتماعی را فراهم آورده و از اصول طراحی وی به شمار می آید. " کریر " دوام میدان های شهری با اهمیت را در عملکردهای معنی دار و مکان مناسب آن در کل مساحت شهر جستجو می کند و فعالیت های فرهنگی را نظیر ایجاد ادارات دولتی ، سالن های اجتماعات ، مراکز جوانان ، کتابخانه ها ، تئاتر ، سالن کنسرت و قهوه خانه ها را با حفظ اولویت بر فعالیت های تجاری برای میدان ها مناسب دانسته و اضافه می کند که این فعالیت ها برای میدان های مرکزی می بایست در طول شبانه روز ادامه داشته و کاربری مسکونی از آن جدا باشد. او می گوید که بهتر است از آن چه قدیمی اما تایید شده می باشد ، تقلید کنیم ، تا چیز تازه ای بسازیم که باعث زحمت مردم نشود. فضاهای شهری سنتی با مقیاس کوچک در طی هزاران سال حضور خود را به عنوان مکان ارتباطات ثابت کرده است. فضاهایی با مقیاس انسانی و در فاصله ای که با پای پیاده قابل پیمودن است. در حالی که میدان های مدرن تنها توزیع کننده بار سنگین ترافیک به فضاهای اطراف هستند.

مانوئل کستلز

"مانوئل کستلز" وی نظریه پرداز قرن بیستم است که با بینشی مارکسیستی به مطالعه شهر و فضاهای شهری می پردازد. از نظر وی فضا بازتاب جامعه نیست ، بلکه خود جامعه است. فضا بعد مادی جامعه است و اگر آن را مستقل از روابط اجتماعی در نظر بگیریم ، مانند آن است که ماهیت و روان را از جسم آن جدا سازیم. کنزو تانگه وی از پیشگامان طراحی شهری بر اساس طراحی ساختار و استخوان بندی اصلی شهر است. از نظر وی شهر و فضای شهری رشد یافته همانند یک موجود زنده است که هیچ ایده ای در چارچوب طرح های ثابت و غیرقابل انعطاف به عنوان طرح نمی تواند آن را در جای خود باقی نگه دارد.

کوین لینچ

" لینچ " از شهرسازان معاصر می باشد , که بر روی مفاهیم ادراکی فضا و تصورات ذهنی استفاده کنندگان از این فضا کار کرده است. هدف " لینچ " خوانایی و نمایانی شهر و فضاهای شهری است. او برای درک خوانایی شهر به مردم رجوع می کند و در پی آن است که از تصورات ذهنی و پس زمینه های فکری آن ها به این مهم قائل شود که چگونه شهری خوانا می شود. " لینچ " عقیده دارد که درک مردم از شهر صحنه هایی مقطعی و بریده بریده است و این تصوری خوانا در ذهن به جا نمی گذارد. بلکه فضاهای شهری باید تسلسل و پیوستگی داشته باشد تا بتواند صحنه هایی پیوسته زنده و روشن در ذهن بگذارد. یک تصویر عمیق که حاکی از نقش اجتماعی مردم است. تصویری که احساس امنیت به فرد می دهد و عمق و شدت تجارب انسانی را افزون می کند. در واقع درک تصویر حاصل ارتباط دوجانبه بین ناظر و محیط است. ناظر عوامل بصری که برای او مهم تر است را به ذهن می¬سپارد. بر آن حدی می نهد و آن را مطابق میل خود تغییر می دهد. به همین دلیل است که درک یک فضا از سوی افراد مختلف ، متفاوت است. اما " لینچ " در پی درک تصور ذهنی مشترک از محیط است. تصوری که برای همه توانا و قابل درک باشد. در واقع لینچ در پی یافتن نظمی است ، اما نه نظم نهائی ، بلکه نظمی گشوده که مدام رشد و توسعه می یابد. از آن جا که " لینچ " در پی آشکار داشتن تاثیر و اهمیت فرم شهر است ، سیمای شهر را بر مبنای عوامل جسمی شهر بر پنج عامل استوار می داند : 1- راه، 2- لبه 3- محدوده 4- گره 5- نشانه راه : عاملی است که معمولا با استفاده از آن حرکت بالفعل و بالقوه میسر می¬شود. لبه : عامل خطی است که به دید ناظر با راه تفاوت دارد. محدوده : قسمت هایی از شهر که میان اندازه و بزرگ اند. گره : نقاطی حساس در شهر که ناظر می تواند به درون آن ها وارد شود. نشانه : عواملی در تشخیص قسمت های مختلف شهر با این تفاوت که ناظر به درون آن ها راه نمی یابد. از آن جا که توانایی و نمایانی فضاهای شهری هدف اصلی " لینچ " است ، او به جهت یابی افراد برای درک فضاها و جلوگیری از احساس گم گشتگی و عدم امنیت آن ها اهمیت فراوان می دهد و در این میان نشانه ها هستند که مهم ترین کمک را در جهت دهی به افراد می کنند. در واقع به گفته خود " لینچ " هم هیچ یک از 5 عاملی که ذکر کردیم به تنهایی وجود ندارد ، محله ها با گره ها پیوند می خورد و لبه ها حد آن را مشخص می دارد و با راه می توان به درون آن ها داخل شد و نشانه¬ها سیمای آنان را متمایز می کند. هر عامل معمولا عوامل دیگر را در بر می گیرد و در دیگر عوامل نفوذ می یابد. البته باید توجه داشت که این 5 عامل جسمی مفاهیم انتزاعی بدست می دهند و در ذهن افراد گوناگون بسیار متغیرند. به طور خلاصه و کلی می توان گفت 5 عامل لینچ زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که به سمت نشانه شدن پیش بروند. زیرا نشانه بیشتر از هر چیز دیگر در ذهن می ماند و ناظر برای آشنایی با مسیر و جهت یابی خود ملزم به ، به ذهن سپردن آن ها می باشد. در واقع " لینچ " شهر را به صورت یک پرتره می بیند و این پرتره زمانی خوانایی و نمایانی خود را می یابد که مظاهر آن روشنی و پیوستگی داشته باشند و به دید آیند و در ذهن سپرده شوند.

ادموند بیکن

" ادموند بیکن " طراح شهری دوران معاصر است. بیکن رشد شهرهای یونانی ، طراحی رم ، قرون وسطی ، رنسانس ، باروک ، هلند ، لندن ، پاریس ، و حتی شهرهای مدرن چون برازیلیا ، ونیز پکن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. گاه از بین این دوره های معماری عناصر و الگوهای مطلوب را بر می گزیند و گاه آن ها را مورد نقد و بررسی قرار داده و از آن به نحوی انتقاد می کند و هر چه به دوران معاصر و مدرن نزدیک می شود ، این سیر انتقادی بیشتر می شود. اما " بیکن " بی پروا و آشکارا انتقاد نکرده و تمامی مظاهر معماری و طراحی این دوران را زیر سوال نبرده ، بلکه در پی لفافه ای ظریف و نیز در کنار در نظر گرفتن ویژگی های مثبت این دوران نکاتی انتقادی را مطرح کرده و بیان می دارد که ما امروزه آن نکات را فراموش کرده ایم. او نظم امروزی را به نوعی نظم جدید مطرح می کند و به تمام نکات این نظم جدید نمی تازد ، بلکه آن را زمانی کامل می داند که ما الگو و راه های مطلوب زمان گذشته را مد نظر قرار دهیم و نظمی که به وجود می¬آوریم را کامل و دلپذیر گردانیم. به عقیده " بیکن " مهم نیست مجموعه اطلاعاتی که از فضا وجود دارد چیست ، مهم این است که گیرنده چه تفسیری از آن اطلاعات دارد. او عقیده دارد نباید آن قدر سعی و تلاش کرد تا ایده ای از ذهن ( به تعبیری به زور ایده از ذهن بگیریم ) بیرون کشیده شود ، بلکه زمانی ایده و طرح خوب است که حاصل تراوشات ناخودآگاه و احساس درونی طراح باشد. در این صورت است که ایده دارای ارزش می شود و فضای شهری به وجود آمده برای مردم مطلوب می گردد. او طراحی را بر تمام قسمت های شهر یکسان نمی داند ، بلکه طراحی در آن قسمت هایی از شهر مهم تر است که مخاطبان فضا ( مشارکت کنندگان در فضا ) بیشتر باشند و فعالیت هایی که در آن صورت می گیرد مهم تر باشد ، در واقع او ساختارهای اصلی شهر را طراحی می کند و بقیه قسمت های شهر را بر عهده مردم و تصمیمات آن ها می گذارد. او با توجه به مطالعات زیست شناسی DNA و وظیفه اش آن را به شهر و نهادهای انسانی بسط می دهد و چنین نتیجه گیری می کند که شهر موجودی پویاست. " بیکن " در مطالعاتش از راه ها و معابر ( نظام های حرکتی ) ، فضاهای شهری یا ساختمان ها و مراکز تجاری سخن به میان می آورد و می توان چنین نتیجه گرفت که او اهمیت بیشتری به این موارد می دهد. او لازمه توانایی طرح را علاوه بر پویایی شهر ، طراحی صحیح آن می داند. طراحی که قابل انعطاف باشد و خود را با تغییرات محیط وفق دهد. طرحی که جهت گیری های آینده را شکل دهد ، نه این که پیش بینی کند و بگوید آینده باید چگونه باشد. طراح باید از دید عابران پیاده و مقیاس عابر در خلق فضاها و طراحی هایش بهره بگیرد. استفاده از علوم اجتماعی و رفتارشناسی در حوزه طراحی برای درک رفتارهای مردم و خواسته هایشان ، مشارکت مردم در طرح ها و اعمال نظرات آنان در طرح طی یک فرآیند رفت و برگشتی بین مردم و جامعه و نیز درک تصور ذهنی مردم که " بیکن " آن را مطرح می دارد ، از جمله مهمترین عوامل در ایجاد خوانایی و تصویری روشن از شهر و فضای شهری است. نتیجه گیری در افکار و آرای همه آن ها در مورد انسان ، محیط طبیعی ، تاریخ و زمان در زمینه فضای شهری همسویی وجود دارد. روابط انسانی و پیوند با گذشته و تاریخ و احترام به آن ها ، سمبل ها ، هویت ، خوانایی ، هماهنگی ، توجه به طبیعت و نهایتا ترکیب آن ها در فضا از ویژگی های یک فضای مطلوب شهری است. توجه به ذهنیات و روحیات انسان ، نیازهای اجتماعی – ارتباطی او و مهم تر از همه احترام به مقام انسان و بازگشت به ارزش های انسانی در مطالعات همه آن ها به چشم می آید. آن ها فضای شهری را نه تنها متاثر از نیازها و روابط انسانی و اجتماعی می دانند ، بلکه به تاثیرگذاری فضاهای دیگر شهر از طریق همجواری فضاها و ارتباطات درون شهری بر شکل گیری یک فضای شهری تاکید دارند. علاوه بر این که فضای شهری محل ارتباطات اجتماعی و تعاملات چهره به چهره است ، در جهت تعالی و ارتقای کیفی روابط اجتماعی شهر و انسجام اجتماعی در جهت سامان دهی به فضاهای شهری باید کوشید. رعایت تناسبات ، نظم ، مقیاس ، خوانایی ، قابل تصور بودن ، تنوع ، هماهنگی ، پیوند با گذشته ، کارایی و خصوصا محصوریت فضا که از مهم ترین ویژگی های کالبدی فضای شهری است در طراحی فضاهای شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. جهت ایجاد تداوم های تاریخی در فضای شهری و تقویت میراث فرهنگی و معماری و شهرسازی جامعه لزوم توجه به ارائه طرح های باارزش معماری و شهرسازی و به طور کلی آثاری ماندگار از سوی معماران و شهرسازان را ایجاب می نماید.

گرداورنده: احسان پیله ور دانشجوی رشته مهندسی شهرسازی



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱۳ | ۸:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : *



همانگونه که جهت ارایه یک متن ادبی از قلم و سخن استفاده می کنیم و ارایه خوب آن بر حسب اینکه چگونه از کلمات بهره بگیریم و فکر را در قالب آن جای دهیم مشخص خواهد شد . در معماری نیز وسیله ارایه ترسیم وطراحی می باشد که بر حسب مهارتمان در نوع ترسیم می توانیم محتوا و مفاهیم فکری معمارانه را در قالب یک طرح معماری به بیننده منتقل کنیم . مسلم است که هر چه نحوه ارایه بهتر و قویتر باشد یعنی مفهوم و خواسته مان را بهتر معرفی و ارایه نماییم ، بیننده و سفارش دهنده راغب تر خواهد شد و اگر موضوعی به صورت مسابقه در بین عده ای از معماران برگزار شود و ضوابط درست در انتخاب آن به کار رود معمولا هییت قضاوت کننده به آن توجه بیشتری خواهند کرد که کار را با ارایه معمارانه و کیفیتی بهتر و جذابیت خاص آن عرضه کرده باشد چون اگر یک معمار خوب و درست فکر کند و قادر نباشد افکارش را به نحو شایسته و صحیح  منتقل نماید در اجتماع حرفه ای موفق نخواهد بود .

ارایه فکر اولیه ای که بتواند مفاهیم اصلی کار را نما یش دهد را اسکیس می گویند بنابراین نه تنها در معماری بلکه در تمامی رشته های هنرهای تجسمی نیز ارایه اسکیس از اهمیت خاصی برخوردار می باشد ولی بهتر است هر رشته از وسایل تخصصی خود در اریه آن بهره ببرند .

اسکیس  یا طراحی سریع با دست ، اجمالی از یک منظر یا ساختار یک حجم است ، که در عین موجز بودن شامل تمام زوایا ، پستی بلند ی ها و سایه روشن های آن نیز می باشد و به دست نمی آید مگر با نگاهی دقیق نافذ وشکاف.
 به گفته دکتر سیمون آیوازیان از استادان رشته معماری باید بدانیم اسکیس نقاشی کردن نیست بلکه وسیله ای در دست معمار است که با آن می تواند ایده های خود را در زمانی بسیار کوتاه بر روی کاغذ آورده و آن را معرفی و یا ایده های دیگران را تحلیل و بررسی کند.


اسکیس : طراحی سریع و تند،طراحی کلی یا طرح اولیه ای است که در آن جزئیات را نشان نمی دهند.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 18 آذر 1388    | توسط: جهانگیری دانشجوی شهرسازی تهران



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٤ | ۱٢:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

خانه‌هایی هست که همه
چراغ‌هایشان، چراغ‌خواب اند! خانه‌هایی هست که از پای بست ویران است! بعضی
از خانه‌ها از ابتدا پشت به قبله ساخته شده‌اند! آدرس بعضی از خانه‌ها
خراب‌آباد، شهر بی‌نشان است!

سقف بعضی از خانه‌ها آنقدر
کوتاه است که رفت و آمدهای بزرگ در آنجا میسر نیست! بعضی از خانه‌ها یک
باغ‌وحش تمام عیار است با گونه‌هایی نادر از خلق و خوی حیوانی!

در و پنجره برخی از خانه‌ها
به مرز بیگانه باز می‌شوند! خانه‌هایی هست که آدم‌هایش فکر می‌کنند بیرون
از خانه خبری هست!

اما در تمامی دنیا فقط یک
خانه است که حرم امن و آرامش تن و جان انسان است. این خانه اولین خانه‌ای
است که برای بشر بنا شده و از ابتدای خلقت ملجاء آدمیان بوده است.

در برون خانه هیچ نکرده‌ایم
که لایق باشیم درون خانه آییم اما به لطف و کرامت بی‌پایان پروردگار متعال
توفیقی حاصل شد تا پای در طریق بیت الله الحرام بگذاریم و
زنگار دل را به طواف خانه‌ی معبود صیقل دهیم و وجود ناچیز خود را با کیمیای
زیارت حضرت پیامبر اعظم(ص) و ائمه مدفون در بقیع(ع) ارزشمند سازیم.

از دوستان و عزیزانی که حقی
بر گردن ما دارند و مورد غفلتمان قرار گرفته، طلب حلالیت می‌کنیم و به
واسطه بزرگواری و بخشش ایشان، از طرف این عزیزان نائب الزیارة خواهیم بود.

بدرود ..



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۳ | ۳:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : ریحانه مانیزانی

اگر بخواهیم تمامی مشکلات و موانع پیش روی توسعه شهر خرم آباد را فقط نام ببریم، با کوهی از این مشکلات روبرو می شویم که به نظر نا امید کننده می آید، اما پتانسیل هایی که این شهر برای توسعه دارد توجیه کننده سعی و کوشش هر چه بیشتر مدیران شهری و دولت برای از بین بردن این مشکلات است. قابلیتهای برنامه ریزی و توسعه شهر خرم آباد در این مجال نمی گنجد و ما فقط به طور تیتروار به بیان برخی از هزاران مشکل این شهر می پردازیم:

بیکاری

از جمله مولفه های پویایی و توسعه هر شهر بحث اشتغال می باشد که از بسیاری مهاجرتها(که می تواند آنها را مهاجرت اجباری نام نهاد)جلوگیری کند و نیرو های تحصیل کرده را به هر شهر را جذب کند.

بسیاری از مشکلات شهرخرم آباد را می توان از پیامدهای وجود بیکاری در این شهر به شمار آورد، مسائلی همچون وضعیت مهاجر فرستی بسیار شدیدی که دست به گریبان قشر تحصیل کرده شهر خرم آباد و به طور کلی استان لرستان به قطبهای توسعه و شهرهای دیگر گردیده است. این پدیده در میان اقشار غیر تحصیل کرده استان لرستان نیز وجود دارد که باعث مهاجرت فصلی و کوتاه مدت برخی مردم منطقه به کلانشهری همچون تهران می شود، اما از آنجا که مهاجرت قشر تحصیل کرده تقریبا دائمی است و شهر خرم آباد برای همیشه از نعمت وجود این شهروندان که باید آینده شهر را رقم بزنند محروم می شود، این معضل برای شهر خرم آباد و دیگر شهر های استان لرستان بسیار شکننده و جبران ناپذیر است.

با توجه به اینکه استان لرستان در سال 1385 دومین استان کشور از لحاظ  بیکاری بوده است، باید منتظر مهاجرت های بسیاری از اقشار مختلف این استان و خصوصا شهر خرم آباد به مناطق دیگر بود.

حاشیه نشینی

مناطق حاشیه نشین هر شهر عموما مناطقی هستند که از که دارای مسائلی همچون مساکن غیر استاندارد، عدم ارائه خدمات شهری و یا ارائه کمتر آن به این مناطق، عدم جذب مردم این مناطق در اقتصاد رسمی شهر و بسیاری مسائل کالبدی و اجتماعی دیگر، می باشند. حال اگر بر اساس گفته های بالا بخواهیم مناطق حاشیه نشین شهر خرم آباد را مشخص کنیم باید قسمت زیادی از محلات و مناطق شهری خرم آباد را در لیست مناطق حاشیه نشین این شهر قرار داد. واین در صورتی است که در آمار مربوط به شهرداری  فقط محلاتی چون علی آباد(شمشیر آباد)، اسد آبادی(کورش)، گل سفید(گل اسبئ)و چند محله دیگر به عنوان محلات حاشیه نشین قلمداد     می شوند و این در صورتی است که بر اساس آمار رسمی بیش از300 هکتار بافت فرسوده در شهر خرم آباد وجود دارد که به لحاظ برخورداری از خدامات شهری بسیار فقیرند.

وضعیت اقتصادی شهروندان خرم آبادی

همانطور که اشاره شد بی کاری در شهر خرم آباد به مقدار بسیار زیادی وجود دارد که خود شمایی از وضعیت اقتصادی شهروندان خرم آبادی است.آمار زیادی در زمینه تحت پوشش بودن بسیاری از مردم این شهر در سازمان بهزیستی، کمیته امداد و ...همه بیانگر وضعیت پایین اقتصادی مردم این شهر است. وضعیت اقتصادی نامطلوب شهروندان به طور مستقیم بر روی وضعیت شهر تاثیر گذر است و بدیهی ترین آن در بحث پرداخت مالیات به شهرداری می باشد که بسیاری از مردم این شهر از پرداخت آن عاجزند.

عدم وجود زیرساختها و تاسیسات شهری متناسب با جمعیت شهر

بسیاری از تاسیسات شهری خرم آباد مربوط به سالهای پیش است و با وجود چند برابر شدن جمعیت این شهر به این تاسیسات چیزی اضافه نشده است. کتابخانه، خانه فرهنگ، فضای سبز، صنایع مختلف، ورزشگاه و.. در شهر خرم آباد مربوط به جمعیت100000نفری چند دهه گذشته این شهر بوده و جوابگوی جمعیت400000 نفری کنونی شهر خرم آباد نیست. زیرساخت هایی که بیان شد همه لازمه توسعه فرهنگی و اقتصادی مردم یک شهر است که باید به توسعه آنها متناسب با جمعیت شهر پرداخت. امروزه زیرساخت هایی همچون کتابخانه های عمومی، مراکز تفریح، مراکز علمی و...همه تعیین کننده وضعیت فرهنگی مردم یک شهر در آینده اند.

عدم برنامه ریزی صحیح

تا کنون برنامه ای متناسب با وضعیت جغرافیایی و اجتماعی- فرهنگی شهر خرم آباد در این شهر اجرا نشده است و بسیاری از پتانسیل های انسانی و محیطی این شهر در برنامه ریزی ها به کار گرفته نشده است. می توان گفت که بسیاری از طرح ها و برنامه های مربوط به شهر خرم آباد با شرایط طبیعی این شهر سازگار نیست و توسعه شهر خرم آباد حتما نباید از طریق ایجاد کارخانه سیمان، پتروشیمی و سایر صنایع آلوده کننده باشد(هر چند که همین طرح ها نیز پس از گذشت سالیان دراز هنوز به مرحله اجرا و بهره برداری نرسیده اند).

برای توسعه اقتصادی شهر خرم آباد و بهبود وضعیت اقتصادی شهر وندان می توان طرح هایی مناسب با شرایط محیطی را اجرا کرد. طرح هایی چون ایجاد صنایع تبدیلی و کشت و صنعت ها و نیز سرمایه گذاری در امر جذب توریسم، ایجاد دانشگاه ها و قطب های علمی(بسیاری از شهر ها امروزه به شهر های دانشگاهی معروفند و از طریق پذیرش دانشجو در دانشگاه های یک شهر، هر دانشجوی غیر بومی مزیت یک توریست را می تواند داشته باشد. این امر در اقتصاد شهر ها بسیار تاثیر گذار است.) همه از برنامه هایی هستند که در شهر خرم آباد و حومه آن به خوبی قابل اجرا و سود ده می باشند.    

عدم سرمایه گذاری

برای هر تازه واردی که به شهر خرم آباد وارد می شود شاید سوالاتی پیش بیاید، چرا هایی که خود شهروندان خرم آبادی نیز بر آن واقفند. یکی از این چرا ها شاید جمله زیر باشد:

" با وجود این همه شرایط مناسب طبیعی (هیدرولوژیکی، ژئو مورفولوژیکی و آب و هوایی) و انسانی(جاذبه های تاریخی و فرهنگی)، چرا این شهر توسعه نیافته است؟"

عدم سرمایه گذاری و به دنبال آن عدم برنامه ریزی مناسب در این شهر یکی از مشکلات اصلی این شهر است.  با توجه به نظام متمرکز سرمایه گذاری و قطبی شدن توسعه که قسمت زیادی از سرمایه اقتصادی کشور در چند شهر بزرگ سرمایه گذاری می شود، بسیاری از شهر های میانی و کوچکتر ایران از کمبود سرمایه گذاری رنج می برند که برای تنظیم و مناسب نمودن شبکه شهری ایران باید به سرمایه گذاری و توسعه این گونه شهر ها توجه جدی داشت. در این بین در شهر خرم آباد حتی نسبت به دیگر مراکز استان غیر کلانشهر، بسیار کمتر سرمایه گذاری شده است.

طول مدت اجرای پروژه ها

اکثرت غریب به اتفاق پروژه های عمرانی در شهر خرم آباد و به طور کل استان لرستان بعد از سالیان دراز به بهره برداری نرسیده اند. بیمارستان های شهر های الشتر و نور آباد پس از 15 سال تکمیل و به بهره برداری می رسند، شهر خرم آباد نیز وضعیت مناسب تری ندارد و وضعیت هتل صخره ای، کتابخانه مرکزی، ورزشگاه 50000 هزارنفری، نیرو گاه هزار مگاواتی، آزاد سازی حریم قلعه فلک الافلاک، موزه تاریخ طبیعی، ایجاد راه آهن خرم آباد، سد کا کا رضا و ده ها پروژه دیگر هنوز مشخص نیست و به بهره برداری نرسیده اند. گفتنی است که طرح جامع شهری در شهر خرم آباد در سال 1372 ارائه شده که تا سال 1385کمتر از 30 درصد این طرح اجرایی شده است .

تعطیلی کارخانه ها

بسیاری از کارخانه های شهر خرم آباد یا تعطیل شده و یا در شرف تعطیلی هستند. چرم و پوست، کشت و صنعت، یخچالسازی و.. تعطیل و پارسیلون و یخچالسازی در شرف تعطیلی می باشند.

بسیاری از صنایع استان لرستان پس از واگذاری به بخش خصوصی به این وضعیت دچار شده اند که برونرفت از این معضل عزم جدی دولت را می طلبد.  

بحث حاضر فقط از سر احساس مسئولیتی بوده که احساس شده و نگارنده فقط به تکرار مکررات پرداخته است. امید است که مسئولین شهر و استان همتی نموده و براین مشکلات فائق آیند.  

 



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢ | ۱:۳٦ ‎ق.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

برای دانلود کتاب آموزش اسکیس به لینک زیر مراجعه کنید چشمک

http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://tivaa.persiangig.com/amoozeshe%20eskis.pdf

 



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/٢ | ۱:٠۸ ‎ق.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

راندو (Render)، به معنای تنظیم محصول نهایی یا
فرآورده (Product)، به گونه‌ای است که بتواند با مخاطب ارتباط درستی برقرار
نماید. قرار دادن فیگور انسانی و درخت در محل‌های مشخص برای نشان دادن مقیاس نما یا مقطع، ترسیم مبلمان معماری و یا شهری یا استفاده از نوشتار برای معرفی بخش‌های مختلف پلان، گذاشتن سایه در نما و مقطع برای نشان دادن پیش آمدگی‌ها و تو رفتگی‌های آن و ترسیم بافت مصالح در نما و مقطع از عمده‌ترین کارهایی است که در راندو معماری و طراحی شهری مطرح می‌شود و کتاب‌هایی نیز که در این زمینه از نویسندگان خارجی به چاپ رسیده است به روشنی وظیفه راندو در طراحی معماری و طراحی شهری را به نمایش می‌گذارد.

پرزانته (Presentation)، ویرایش‌های نهایی است که برای ارائه کاری چشم نواز به مخاطب بر روی آن انجام می‌شود. چگونگی رنگ
آمیزی، چیدمان عناصر درون شیت و برقراری رابطه میان این عناصر از عمده‌ترین
موضوعاتی است که در پرزانته کار معماری و شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

کروکی (Croquis)، به معنای ترسیم سریع و فی‌البداهه‌ای از یک مدل زنده است. این مدل خواه طبیعت باشد، خواه انسان و
خواه یک بنای معماری باشد و یا یک فضای شهری. البته منظور از زنده این نیست که مدل حتماً جاندار و در حال حرکت باشد بلکه منظور آن است که مدل دارای نمود بیرونی باشد و تنها در ذهن طراح جا نداشته باشد. ویژگی مهم کروکی آن است که در زمان کمی زده می‌شود و بعدها در منزل یا کارگاه با فرصت کافی می‌توان جزئیات آن را تکمیل کرد.
کروکی زدن با دو هدف عمده انجام می‌گیرد: هدف اول ذخیره کردن زمان و هدف دوم، تمرکز کردن بر عناصر اصلی و مهم موضوع است.

اسکیس‌ (Sketch)، به معنای بیان سریع ایده یا نگاهی است که یک طراح نسبت به موضوعی که به او ارجاع شده، دارد. هدف از ارائه اسکیس آن است که پیش از آنکه کار کامل و تمام شده از سوی طراح به کارفرما تحویل شود،پیش نویسی که پیشنهادات طراح در آن نشان داده شده ارائه گردد و در صورت موافقت کارفرما
با آن، کار با همان مشخصات ادامه یافته و به وسیله طراح نهایی گردد.

کروکی تا چه اندازه در اسکیس معماری و طراحی شهری
نقش دارد؟

همانگونه که در تعاریف آورده شده دیده می‌شود، تفاوت بین کروکی و اسکیس در آن است که در کروکی توانمندی‌های دست طراح مورد توجه قرار دارد و در اسکیس
توانمندی‌های ذهن طراح. اما سئوالی که برای بسیاری از دانشجویان مطرح
می‌شود آن است که در آزمون اسکیس کارشناسی ارشد کدام یک از توانمندی‌های بالا مورد نیاز است. در پاسخ به این سئوال باید گفت که آزمون اسکیس با هدف انتخاب توانمندترین دانشجویان، از میان دانشجویان شرکت کننده در آزمون، از سوی طراحان  ومصححان کنکور برگزار می‌شود. بنابراین دانشجویان باید کوشش کنند تا در تمام زمینه‌ها، توانایی‌های خود را افزایش دهند به گونه‌ای که هم بتوانند ذهن خوبی برای تولید ایده‌های قوی داشته باشند و هم بتوانند ایده‌های خود را با ترسیمات مناسب به نمایش بگذارند و هم در پایان با پرداخت چشم نواز و زیبا، کار خود را به پایان برسانند.

ترکیب بندی شیت چه اهمیتی در اسکیس معماری و طراحی شهری
  دارد؟

تردیدی نیست که در ارائه یک محصول (Product)، چگونگی بسته بندی آن در میزان جلب نظر مخاطب نقش مهمی دارد اما این به معنای آن نیست که بسته بندی
خوب، همه‌چیز یک محصول باشد. یک محصول همانگونه که باید ویژگی‌های دیگری نیز
داشته باشد، با بسته بندی زیبا می‌تواند در میان رقیبان خود جایگاه ویژه‌ای پیدا کند
اما اگر این محصول به لحاظ محتوایی دارای کیفیت چندانی نباشد و توقعات مخاطب را
برآورده نکند ممکن است برای همیشه سبب شود که محصولات دیگر آن کارخانه نیز علی‌رغم کیفیت بالایشان مورد استقبال قرار نگیرند.با توجه به اینکه تصحیح شیت‌های آزمون به صورت چند مرحله‌ای انجام می‌گیرد، شیت بندی و پرزانته خوب می‌تواند کمک خوبی باشد تا کار از مرحله اول قضاوت عبور کند اما اگر در مراحل بعدی، که با دقت بیشتری به بررسی محتوای شیت‌های آزمون پرداخته می‌شود، شیت ارائه شده نتواند از جنبه محتوایی و فرآیند مورد نظر مصححان پاسخ قانع کننده‌ای ارائه کند از راهیابی به مراحل بالاتر قضاوت باز می‌ماند. البته نباید فراموش کرد که طراحان و مصححان آزمون از استادان برجسته معماری و شهرسازی کشور هستند و به قدری در این زمینه تجربه دارند که با یک نگاه، کار با محتوا را از کار بی‌محتوا تشخیص می‌دهند. بنابراین گرچه ممکن است با رنگ و لعاب و شیت بندی خوب بتوان یک دانشجوی تازه وارد رشته معماری و شهرسازی را فریب داد، اما نمی‌توان این استادان را که هزاران شیت چشم نواز در طول کار حرفه‌ای خود دیده‌اند، فریب داد.

چگونه می‌توان به یک ترکیب بندی درست در شیت رسید؟

ترکیب بندی درست از یک ذهن منظم بر می‌آید و کسی که ذهن آشفته‌ای داشته باشد، نمی‌تواند به ترکیب بندی مناسبی در شیت دست پیدا کند. بنابراین شرط
دستیابی به یک شیت بندی درست، در درجه اول رسیدن به ذهنی منظم و در درجه
دوم تمرین زیاد است. در عالم واقعیت چیزی به نام قانون شیت بندی وجود ندارد و بخش زیادی از مطالبی که در این زمینه گفته می‌شود، بیشتر برای بازار گرمی و جلب مشتری است. یک شیت بندی زمانی زیبا است که از ذهن خود طراح و متناسب با آن طرح درآمده باشد و مانند سایر بخش‌های طرح، امضای او را در پس پرده خود داشته باشد. قواعدی که امروزه با نام قواعد شیت بندی ارائه می‌شود به همان اندازه بی‌بنیاد هستند که بگوییم بسته بندی یک محصول، دارای قواعد مشخصی است و هر کارخانه‌ای که آن محصول را تولید می‌کند باید حتماً از آن بسته بندی استاندارد استفده کند. این موضوع نیز که ما می‌بینیم مثلاً تمام پنیرهایی که در بازار وجود دارند در شکل، اندازه و حتی رنگ بسته بندی شبیه به هم هستند بیشتر ناشی از عدم اعتماد به نفس کارخانه‌دار در ارائه محصول خود، با بسته بندی مخصوص به خود و همچنین ناتوانی از ارائه یک بسته بندی جذاب می‌باشد. در چنین شرایطی است که آن کارخانه‌دار با نگاهی فرصت‌طلبانه به مارکی که دربازار معروف است می‌کوشد با شبیه سازی آن مارک، بخشی از این بازار را در اختیار خود بگیرد.

منبع : مهندس پژمان شقاقی

 



تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱ | ٤:٢٧ ‎ب.ظ | نویسنده : عارفه تیموری(مدیر)

معضل تهران، تنها نارسایی های زیست محیطی، رفت و آمد و دیگر تنگناهای شهرنشینی در این شهر پرازدحام نیست.

معضل تهران، تنها نارسایی های زیست محیطی، رفت و آمد و
دیگر تنگناهای شهرنشینی در این شهر پر ازدحام نیست. مسئله مهم این شهر، به
عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی و فرهنگی جهان اسلام، احساس نوعی بی هویتی و
عدم تعلق فرهنگی و اجتماعی به شهر و دیار از سوی ساکنین و شهروندان آن
است.  می توان گفت که این اتفاق یکی از پیامدهای مواجهه ناکارآمد با
مدرنیسم است. فقدان فرهنگی و هویتی در شهرهای امروز حاصل نوگرایی و ناشی از
دیدگاه های نو پردازی است که در دوره معاصر بر ایران حاکم شده است. البته
تهران، آنگونه که برخی پنداشته اند، شهری بی هویت و شهری بی ریشه نیست.
تهران گنجینه ای فراهم آمده از افزون بر دویست سال مدنیت عصر جدید در این
سرزمین است، که باید با فرهنگ دیروز و امروز و حوادث تلخ و شیرین گذشته آن
باز سازی شود.  شهرنشینی جدید و معنای معاصر شهروندی از قرن هجدهم شکل
گرفت. اما شهرهای ایران در روند تاریخی خود از اواخر قرن ۱۳ه.ش از شهر
ایرانی به شهر امروزی تبدل شدند.  در واقع شهر امروزی در ایران، شهر ایرانی
نیست، بلکه بدل شهرهای اروپایی و آمریکایی است که کالبد شهر اروپایی و
نمودهای آن چون ماشین و به تبع آن خیابانها و بزرگراه ها و آپارتمان ها و
برج ها و... وارد آن شده است و الگوی زندگی سنتی را بدون آنکه دستورالعمل
استفاده از این نمود ها که همان «فرهنگ شهرنشینی است» وارد شود، دستخوش
تغییر کرده است.

 ● فرهنگ شهرنشینی چیست؟

"فرهنگ شهرنشینی" همان نکته ای است که گاهی با
"شهروندی" همسان پنداشته می شود. هر چند تا شهروندی به معنای واقعی خود در
ایران شکل نگیرد و از پایه های حقوق مستحکمی برخوردار نباشد و نهادینه
نشود، فرهنگ شهرنشینی معنایی نخواهد داشت، اما چنانچه حتی شخصی شهروند هم
نباشد، اگر در شهر زندگی می کند باید از فرهنگ شهرنشینی تبعیت کند.  به طور
کلی حوزه مفهوم شهروندی با حوزه مفهومی شهرنشینی بسیار متفاوت است.
شهرنشینی شیوه ای از زندگی در یک محیط شهری است که اشاره بر نوعی از رفتار
یا الگوی زیستی در یک محیط خاص دارد و حقوق و تکلیف شهرنشینان در رابطه با
مدیریت محلی (شهرداری و شوراها)، بخش کوچکی از عناصر اصلی شهروندی می باشد.
اما شهروندی به مجموعه حقوق و وظایف یک انسان در یک جامعه اجتماعی و سیاسی
اشاره دارد که ویژه یک مکان و فضای خاص نیست. شهروندی می تواند سطحی باشد.
یعنی تعاملات، حقوق و تعهدات اندکی را در بر داشته باشد و یا عمیق باشد
یعنی شامل بخش قابل توجهی از همه تعاملات، حقوق و تعهداتی باشد که توسط
دولت و ملت حمایت می شوند.  بنابراین می توان گفت شهروندی یک موقعیت
فعالانه است که با سلطه ناسازگار است. خواه منشای این سلطه دوست، خانواده،
گروه، قوم یا هر نیروی دیگری که وی را به عنوان فرد مستقل و توانا به اراده
خود به رسمیت نشناسد باشد. نکته حائز اهمیت در بیان کارکردهای اصلی
شهروندی عبارت است از اداره جامعه بر طبق اصول احترام به حقوق دیگران و
تعهد به ایفای نقش در حفظ نهادهای مشترکی که این حقوق را پایدار می دارند.

 ● پیامد شهرنشینی نوین در تهران

یکی از مهمترین پیامدهای صنعتی شدن و نوسازی به دلیل فراهم آوردن زمینه  های لازم برای رشد جمعیت، بالا رفتن سطح سواد، تغییر الگوهای مصرفی، بهبود سطح زندگی، توسعه ارتباطات و ... ظهور و گسترش پدیده ای به نام شهرنشینی است. از طرف دیگر توسعه شهرنشینی خاصه در شهرهای بزرگ موجب تضعیف همبستگی های اجتماعی سنتی، تضعیف سازمان های سنتی و مشارکت همسایگی می گردد. شهرنشینان مهاجر، شهرنشینان سنتی را با خلا» نهادها و انجمن های مشارکتی مواجه می کنند. نهادها و اجتماعات محلی، غالبا تشکل های
غیررسمی هستند و بر مبنای مقررات نا نوشته و بعضا ماخوذ از سنت و فرهنگ شکل
می گیرند و پیشروان و ریش سفیدان محلی (کار آفرینان اجتماعی امروز) در
تشکل آنها حائز اهمیت ویژه اند.  در حالی که کشورهای صنعتی توانسته اند در
چهار چوب سازمان های جدید، مشارکت مردم را در سطوح مختلف از جمله سطح محله
افزایش دهند، در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، هنوز زمینه ها و
شرایط لازم برای مشارکت مردم در نهاد های محلی و مشارکتی فراهم نیامده است.
  در کشورهای توسعه یافته، سازمان های غیر دولتی جایگاهی پر ارزش در نزد
مردم دارند و ماهیت آنها به گونه ای است که روز به روز نقش پررنگ تری در
حیات اجتماعی و در برنامه ریزی این کشورها به خود اختصاص می دهند. تشکل های
غیر دولتی در شهرها نقش بسیار مهمی بر دوش دارند و آن کمک به فرایند عمومی
توسعه و از میان برداشتن موانع آن از طریق عمل مستقیم و بلافصل درون گروه
های اجتماعی، بوسیله مشارکت خود مردم در این گروه هاست.

انجام این وظیفه در برخی از حوزه های اجتماعی،
فرهنگی، اقتصادی و سیاسی که جامعه با مشکل بیشتری دست به گریبان است نقش مهمی ایفا می کند. در بعد اجتماعی سازمان های محلی عامل مهمی در تنظیم
اجتماعی، گسترش روابط محله ای، جلوگیری از انزوا و از خود بیگانگی افراد،
افزایش امنیت اجتماعی هستند. این سازمان ها در بعد فرهنگی باعث ایجاد تفاهم
نمادین، گسترش خدمات آموزشی و فرهنگی و در بعد اقتصادی نیز نقش مهمی در
تصمیم ساختاری و گسترش دموکراسی و مشارکت سیاسی می شوند. این سازمان ها عامل مهمی در وفاق آزادی و عدالت می باشند و از بار مسئولیت و تصدی گری
شهرداری و دولت به میزان چشمگیری می کاهند.  توسعه محلی در شهرها خصوصا
کلان شهرها نیازمند ایجاد سازمان ها و انجمن های محلی است که به طور آزاد و
داوطلبانه در جهت ارضای نیازهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی تشکیل یابند.
مشارکت بر پایه تعامل شکل گیرد، و در تعامل میان شهروندان و مدیریت محلی،
هر کدام از کارگزاران اصلی وظایف و نقش خود را ایفا نمایند.  اصولی چون
اعطای امتیازات به تصمیم گیران و مدیران محلی، پاسخگویی، مشارکت، اصل نظارت
و... حقوق و تکالیف را در مردم سالاری محلی پی ریزی می کند. مشارکت مدنی
با استفاده از سازوکارهای تعامل تشکل ها و شوراها با شهروندان محقق می
گردد. تشکل ها و اجتماعات محله ای گروه های فرصت ساز برای به دست گرفتن
ابتکار عمل مدیریت محلی می باشد که کنش های اجتماعی را در عرصه های مختلف
حیات اجتماعی تسهیل می نماید. تشکل های اجتماعی متشکل از سرمایه اجتماعی
است که منبع کنش جمعی است و بر خلاف سرمایه های دیگر که معمولا متعلق به
فرد است بیشتر به جمع تعلق دارد و ویژگی بنیادی گروه های فرا فردی ای چون
شهر، محله و به طور کلی حیات اجتماعی به شمار میآید. به گونه ای که وجود
سرمایه اجتماعی در قالب تشکل ها و اجتماعات محلی، محله را سالم تر، توانگر
تر و شاید با تدبیر تر و شکیبا تر می سازد.

آسیب شناسی فضاهای عمومی

با تغییر و تحولات ایجاد شده  در شیوه شهرنشینی،
زندگی خصوصی، خصوصی تر شد و زندگی عمومی، عمومی تر، در نتیجه اشتراک فضای بین فضای عمومی و خصوصی کم رنگ تر شد.  بارواج و اشاعه زندگی آپارتمانی، نیاز به فضاهای نیمه خصوصی (پذیرایی مهمان و ...) کمتر و نیاز به فضاهای
نیمه عمومی (رستوران ها، سالن های پذیرایی و ...) بیشتر شد.  ورود اتومبیل
به زندگی موجب کاهش پیاده روی و در نتیجه، تغییر عملکرد خیابان از یک نقطه
ملاقات و برخورد به مسیری سریع برای عبور ماشین شد.  جوانان و نوجوانان
کمتر بر سر گذر محله رفته، اغلب به حضور در نقاط دورتر و عمومی تر راغب
هستند.  فضای عمومی طبقاتی شده و فضای خاص هر طبقه به وجود آمد.  حضور مردم در مراسم مذهبی در شهرهای بزرگ و محلات مرفه نیز تغییر یافت.  با متمرکز
شدن دولت مرکزی، نقش دولت در ایجاد، اداره و کنترل فضاهای عمومی بیشتر شد.
فضاهای عمومی مانند مساجد و بازار موجب شکل گیری تقاضای حقوق فردی،
اجتماعی و سیاسی شد.  رسانه های جدید نظیر رادیو، تلویزیون، ویدئو بخشی از
زندگی عمومی را به فضای خصوصی کشاند.

 ● نهاد تصمیم ساز و ناظر بر قوانین محلی

با توجه به لزوم نظارت و هماهنگی رفتاری در انسجام بخشیدن به فعالیت های جمعی روزمره محلی و همچنین هماهنگی فرایندهای محله ای با برنامه ریزی های کلان شهری به عنوان یک جز» از کل، وجود قوانین محلی (که برگرفته از نیازهای واقعی مردم محله است) و یک نظام ارزشی و رفتاری مشترک که در بر گیرنده منافع اکثریت ساکنان باشد، ضروری به نظر می رسد. لذا، تدوین و اعمال قوانین و قراردادهای شهروندی که از طریق یک نهاد محله ای مشخص (مانند شورای محله) جمع بندی، تصویب و بر اجرای آن نظارت شود،رکن لاینفک و هویت بخش محله محسوب می شود.

منبع : روزنامه مردم سالاری 
www.mardomsalari.com