تاريخ : ۱۳٩٠/۱٢/۱۳ | ۸:۳٩ ‎ب.ظ | نویسنده : *



همانگونه که جهت ارایه یک متن ادبی از قلم و سخن استفاده می کنیم و ارایه خوب آن بر حسب اینکه چگونه از کلمات بهره بگیریم و فکر را در قالب آن جای دهیم مشخص خواهد شد . در معماری نیز وسیله ارایه ترسیم وطراحی می باشد که بر حسب مهارتمان در نوع ترسیم می توانیم محتوا و مفاهیم فکری معمارانه را در قالب یک طرح معماری به بیننده منتقل کنیم . مسلم است که هر چه نحوه ارایه بهتر و قویتر باشد یعنی مفهوم و خواسته مان را بهتر معرفی و ارایه نماییم ، بیننده و سفارش دهنده راغب تر خواهد شد و اگر موضوعی به صورت مسابقه در بین عده ای از معماران برگزار شود و ضوابط درست در انتخاب آن به کار رود معمولا هییت قضاوت کننده به آن توجه بیشتری خواهند کرد که کار را با ارایه معمارانه و کیفیتی بهتر و جذابیت خاص آن عرضه کرده باشد چون اگر یک معمار خوب و درست فکر کند و قادر نباشد افکارش را به نحو شایسته و صحیح  منتقل نماید در اجتماع حرفه ای موفق نخواهد بود .

ارایه فکر اولیه ای که بتواند مفاهیم اصلی کار را نما یش دهد را اسکیس می گویند بنابراین نه تنها در معماری بلکه در تمامی رشته های هنرهای تجسمی نیز ارایه اسکیس از اهمیت خاصی برخوردار می باشد ولی بهتر است هر رشته از وسایل تخصصی خود در اریه آن بهره ببرند .

اسکیس  یا طراحی سریع با دست ، اجمالی از یک منظر یا ساختار یک حجم است ، که در عین موجز بودن شامل تمام زوایا ، پستی بلند ی ها و سایه روشن های آن نیز می باشد و به دست نمی آید مگر با نگاهی دقیق نافذ وشکاف.
 به گفته دکتر سیمون آیوازیان از استادان رشته معماری باید بدانیم اسکیس نقاشی کردن نیست بلکه وسیله ای در دست معمار است که با آن می تواند ایده های خود را در زمانی بسیار کوتاه بر روی کاغذ آورده و آن را معرفی و یا ایده های دیگران را تحلیل و بررسی کند.


اسکیس : طراحی سریع و تند،طراحی کلی یا طرح اولیه ای است که در آن جزئیات را نشان نمی دهند.

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 18 آذر 1388    | توسط: جهانگیری دانشجوی شهرسازی تهران